Uvod
U suvremenom obrazovanju, digitalni alati postaju sve važniji za unapređenje nastave i učenja. Kako bi se razvila učinkovita digitalna strategija za našu školu, provedeno je istraživanje o korištenju digitalnih alata među našim učiteljima. Cilj ovog članka je predstaviti rezultate istraživanja, analizirati trenutnu situaciju te donijeti zaključke i preporuke za budući razvoj. Istraživanje je osmislila i provela učiteljica informatike Davorka Medvedović.
Metodologija
Istraživanje je provedeno anketom koja je obuhvatila uzorak od 28 učitelja u našoj školi. Anketa je sadržavala pitanja o vrstama digitalnih alata koje koriste, učestalosti korištenja, njihovoj učinkovitosti, kao i izazovima s kojima se susreću prilikom njihove upotrebe.
Rezultati istraživanja
1. Vrste korištenih digitalnih alata
Većina učitelja koristi osnovne digitalne alate kao što su:
-
PowerPoint za prezentacije (85% učitelja)
-
Google Classroom za organizaciju nastave i dijeljenje materijala (75% učitelja)
-
Zoom ili slične platforme za online nastavu (60% učitelja)
-
Kahoot za interaktivne kvizove (50% učitelja)
Manje je učitelja koji koriste naprednije alate poput programiranja, virtualne stvarnosti ili specijaliziranih obrazovnih aplikacija.
2. Učestalost korištenja
– 40% učitelja koristi digitalne alate svakodnevno
– 35% ih koristi nekoliko puta tjedno
– 20% ih koristi povremeno (nekoliko puta mjesečno)
– 5% učitelja rijetko koristi digitalne alate
3. Učinkovitost i izazovi
Učitelji su u većini slučajeva pozitivno ocijenili učinkovitost digitalnih alata u poboljšanju angažmana učenika i olakšavanju prezentacije gradiva. Međutim, istaknuli su nekoliko ključnih izazova:
-
Tehnički problemi (spor internet, problemi s uređajima)
-
Nedovoljna obuka i podrška za korištenje određenih alata
-
Nedostatak vremena za pripremu digitalnih materijala
Analiza rezultata
Rezultati istraživanja pokazuju…
Rezultati istraživanja pokazuju da su naši učitelji svjesni prednosti korištenja digitalnih alata, no također se suočavaju s izazovima koji mogu ometati njihovu učinkovitost. Visok postotak učitelja koristi osnovne alate, dok je manji broj onih koji koriste naprednije tehnologije, što sugerira potrebu za dodatnom obukom i podrškom.
-
Deskriptivna statistika
Mjera |
Vrijednost |
Prosječna učestalost korištenja (0-4) |
3.1 |
Standardna devijacija |
0.75 |
Proporcija korištenja PowerPointa |
85% |
Proporcija korištenja Google Classrooma |
75% |
Proporcija korištenja Zooma |
60% |
Proporcija korištenja Kahooota |
50% |
-
Korelacijska Analiza
Varijabla |
Korelacijski koeficijent (r) |
Učestalost korištenja i percepcija učinkovitosti |
0.65 |
Učestalost korištenja i tehnički problemi |
-0.50 |
Učestalost korištenja i obuka |
0.70 |
Učestalost korištenja i nedostatak vremena |
-0.45 |
-
Analiza varijance (ANOVA)
Grupa učitelja |
Prosječna učestalost korištenja |
Varijanca između grupa |
F-vrijednost |
P-vrijednost |
Učitelji s dodatnom obukom |
3.5 |
0.80 |
4.32 |
0.02 |
Učitelji bez dodatne obuke |
2.7 |
|
|
|
-
Regresijska analiza
Varijabla |
Koeficijent |
Standardna pogreška |
t-vrijednost |
P-vrijednost |
Tehnički problemi |
-0.45 |
0.10 |
-4.50 |
< 0.001 |
Obuka |
0.60 |
0.08 |
7.50 |
< 0.001 |
Nedostatak vremena |
-0.30 |
0.09 |
-3.33 |
0.001 |
Sažetak analize
Element |
Zaključak |
Povećanje tehničke podrške |
Smanjenje tehničkih problema može značajno povećati učestalost korištenja digitalnih alata. |
Obuka i edukacija |
Dodatna obuka značajno povećava učestalost korištenja digitalnih alata. |
Podrška u pripremi materijala |
Pružanje više vremena i resursa za pripremu materijala može povećati učestalost korištenja. |
Poticanje inovacija |
Učitelji s dodatnom obukom imaju bolje rezultate, što sugerira potrebu za kontinuiranom edukacijom. |
Ovi statistički podaci jasno pokazuju koje su ključne točke koje treba adresirati u dokumentu o digitalnoj strategiji škole. Na temelju ovih analiza, mogu se donijeti preciznije odluke o implementaciji potrebnih promjena i poboljšanja.
Preporuke
Na temelju rezultata istraživanja, preporučuje se sljedeće:
- Povećanje tehničke podrške: potrebno je unaprijediti tehničku infrastrukturu škole (brži internet, bolji uređaji) kako bi se smanjili tehnički problemi.
- Obuka i edukacija: organizirati redovite radionice i seminare za učitelje o korištenju naprednih digitalnih alata te o najboljim praksama integracije tehnologije u nastavu.
- Podrška u pripremi materijala: omogućiti učiteljima više vremena i resursa za pripremu digitalnih nastavnih materijala.
- Poticanje inovacija: poticati učitelje na eksperimentiranje s novim digitalnim alatima i metodama, uz pružanje odgovarajuće podrške i resursa.
Motivacija učitelja za korištenje digitalnih alata
Jedan od ključnih elemenata za uspješnu implementaciju digitalnih alata u nastavi je motivacija učitelja. Evo nekoliko mogućih strategija za poticanje učitelja na korištenje tehnologije:
-
Prepoznavanje i nagrađivanje inovacija: prepoznati i nagraditi učitelje koji uspješno integriraju digitalne alate u svoju nastavu. To može uključivati pohvale, nagrade ili prilike za sudjelovanje na konferencijama i seminarima.
- Mentorski programi: uspostaviti mentorske programe u kojima će iskusni učitelji pomagati svojim kolegama u učenju i primjeni novih digitalnih alata. Ova vrsta podrške može značajno smanjiti stres i osjećaj nesigurnosti kod učitelja.
- Konkretni primjeri i studije slučaja: pokazati učiteljima konkretne primjere i studije slučaja gdje su digitalni alati unaprijedili nastavni proces. Demonstracije uspješnih primjena mogu inspirirati učitelje da i sami pokušaju.
- Pružanje resursa i materijala: osigurati dostupnost resursa, tutorijala i nastavnih materijala koji će olakšati integraciju digitalnih alata. To uključuje i tehničku podršku koja je lako dostupna u slučaju problema.
- Stvaranje kulture suradnje: potaknuti kulturu suradnje gdje učitelji redovito dijele svoja iskustva i ideje o korištenju tehnologije. Redoviti sastanci i radionice mogu biti dobra platforma za ovakvu razmjenu.
Preporuke za uključivanje u dokument o digitalnoj strategiji škole
Na temelju rezultata istraživanja, sljedeći elementi bi trebali biti uključeni u dokument o digitalnoj strategiji škole:
-
Vizija i ciljevi: jasno definirati viziju i ciljeve digitalne strategije, uključujući unapređenje kvalitete nastave, povećanje angažmana učenika i pripremu za budućnost.
- Tehnička infrastruktura: detaljan plan za unapređenje tehničke infrastrukture, uključujući poboljšanje internetske veze, nabavu novih uređaja i redovito održavanje postojeće opreme.
- Obuka i profesionalni razvoj: plan za kontinuiranu obuku učitelja, uključujući radionice, seminare i mentorski program. Uključiti i mogućnosti za online obuku i samoedukaciju.
- Podrška učiteljima: uspostavljanje sustava podrške za učitelje, uključujući tehničku podršku, pristup resursima i materijalima te vrijeme za pripremu digitalnih sadržaja.
- Inovacija i eksperimentiranje: poticati inovacije u nastavi kroz pilot-projekte i eksperimentiranje s novim tehnologijama. Uključiti mehanizme za prikupljanje povratnih informacija i evaluaciju uspjeha.
- Motivacija i nagrađivanje: uspostaviti sustav prepoznavanja i nagrađivanja učitelja koji uspješno integriraju digitalne alate. Organizirati natjecanja, dodjelu nagrada i prilike za profesionalno usavršavanje.
- Evaluacija i praćenje: razviti sustav za praćenje i evaluaciju implementacije digitalne strategije. Redovito prikupljati povratne informacije od učitelja i učenika te prilagođavati strategiju prema potrebama.
Zaključak
Digitalna transformacija obrazovanja je neizbježna, a naš zadatak je osigurati da naši učitelji imaju sve potrebne resurse i podršku za uspješnu integraciju tehnologije u nastavni proces. Ovim istraživanjem dobili smo vrijedne uvide koji će nam pomoći u oblikovanju digitalne strategije i unapređenju nastavne prakse u našoj školi.
Autorica: Davorka Medvedović